Ny teknik har gjort self-service mer lättillgängligt än någonsin. Slutanvändare kan bygga sina egna analyser och rapporter utan att ta hjälp av programmerare. Detta skapar stora möjligheter för företag och organisationer men innebär också en hel del utmaningar. I den här artikelserien ska vi prata om self-service Power BI och vad man bör tänka på när man överväger att implementera verktyget.
VAD ÄR SELF-SERVICE?
När vi pratar om self-service så utgår vi från den definition som erbjuds av Gartner Glossary:
“End users designing and deploying their own reports and analyses within an approved and supported architecture and tools portfolio.”
Utgångspunkten är alltså att slutanvändarna får möjlighet att bygga och förvalta sina egna rapporter. Men hur datat hanteras kan skilja sig åt beroende på vilket upplägg man väljer. Vi återkommer till det strax.
VARFÖR SELF-SERVICE?
Varför pratar vi om self-service nu när det har funnits länge?
Jo, för att nya verktyg som t.ex. Microsoft Fabric har förändrat spelplanen och skapat nya möjligheter. Förr hade man kanske Synapse och Data factory på ett ställe och Power BI på ett annat. Men med Fabric kan data engineers och analytiker jobba sömlöst tillsammans i samma plattform och förstå varandra på ett annat sätt. Power BI kräver heller inte samma programmeringskunskaper som förut, det finns många drag and drop-verktyg som även icke-tekniska personer kan ta till sig.
En annan anledning är att många inte förstår att self-service kräver en hel del arbete. Man tror ofta att self-service ska lösa alla problem direkt, men även om det är relativt enkelt så är det inte en plug and play-lösning som klarar av allting på en gång. Det finns en inlärningskurva och det kan ta en stund innan man hamnar rätt.
TRE OLIKA SCENARIOS
När man ska implementera en self-service Power BI-lösning så finns det tre olika upplägg, eller scenarios, att välja mellan:
1. BUSINESS-LED SELF-SERVICE
Business-led self-service handlar om att verksamheten hanterar allting på egen hand, från data-inhämtning till rapportbyggande. Det här är ett ganska vanligt upplägg för mindre organisationer som kanske inte har ett dedikerat IT-team.
Fördelar:
2. ENTERPRISE-LED SELF-SERVICE
Enterprise-led self-service går ut på att ett centraliserat IT-team hanterar hela cykeln, från inhämtning av data till leverans av rapporter. Verksamheten ställer krav och får vad den efterfrågar. Egentligen handlar det inte om self-service i begreppets rätta bemärkelse eftersom användarna inte sköter något på egen hand.
Fördelar:
3. MANAGED SELF-SERVICE
Managed self-service fungerar som en kombination av de två föregående uppläggen. Man har ett centraliserat IT-team som ansvarar för att bygga dataset medan verksamheten tar fram rapporterna. Verksamhetsteamet och IT-teamet samarbetar och bygger BI-lösningen tillsammans.
Fördelar:
Vill du veta mer om hur Rowico implementerade en ny BI-lösning med hjälp av Random Forest och vann nya insikter?