Öka graden av måluppfyllelse genom mer verksamhetsnära samarbete och förankring
Den ekonomiska styrningen uppfattas tyvärr ofta som abstrakt och svår att koppla till daglig verksamhet för de som arbetar i operationella funktioner. En konflikt uppstår mellan ekonomi och verksamhet. I den tidigare artikeln ”Använd den data du redan har” så beskrevs en drivarbaserad process, där budgeten förklaras i verksamhetstermer och andra perspektiv i verksamheten kan följas upp.
Förankringen ökar när kommunikationen sker i verksamhetstermer, så som volymer och priser. Måluppfyllnad förbättras genom att de som arbetar i verksamheten får mer greppbara mål att förhålla sig till, och varningssignaler kan tidigare upptäckas när man inte behöver vänta på att den finansiella perioden ska stängas för att få veta utfallet.
En enkel metod att använda sig av är att först bryta ner respektive rad i de finansiella rapporterna, för att på så sätt skapa förståelse för vad som driver verksamheten. För varje del som analyseras så är frågan man ska ställa: ”Vad driver detta?”. Detta gör man sedan så långt en kvantifierbar intern drivare finns, eller snarare när nästa steg är ett strategiskt beslut. Därefter klassificerar man drivaren enligt typerna direkt intern, direkt extern, indirekt intern och indirekt extern, för att besluta om användningsområde.
När man väljer drivare så är det viktigt att de, förutom har ett tydligt samband med utfall, även är förankrade i verksamheten så att de följs upp, kommer upp för diskussion, och därmed är en del i styrningen av verksamheten.
Nedan följer ett enkelt exempel på identifiering av intäktsdrivare för ett företag som säljer båtar via fysiska butiker.
Inköpspris, marginaler, antal butiker och storleken på dessa är antingen resultat av förhandlingar eller strategiska beslut. Valutakurs och väder är externa faktorer som inte kan påverkas. Alltså finns ingen ytterligare nivå under dessa.
När drivarna är identifierade och klassificerade så kan de börja användas i planering och uppföljning
Direkta interna drivare, så som försäljningspris och sålda produkter i exemplet ovan, kan användas vid inmatning av budget. Viktigt här är att man sparar ner både drivarvärde och belopp för uppföljning.
Direkta externa drivare, där vi tog valutakurs som exempel, blir fast parameter under budgetprocessen men kan ändras i efterhand för att simulera olika scenarier.
Indirekta interna drivare, som antal säljare i exemplet ovan, kan användas till målstyrning och uppföljning.
Indirekta externa drivare, där väder togs som exempel, är möjligen något att hålla koll på men är något man inte kan påverka utan måste förhålla sig till i sin riskhantering och är viktig för att kunna förklara ett utfall.
Uppföljning kan också göras utifrån nyckeltal vilka är en kombination av de drivare som identifierats. Exempel på detta är försäljningsvolym och intäkt per säljare. Genom att följa upp drivarna och framtagna nyckeltal så kan exempelvis strategin att öppna nya butiker analyseras relativt andra strategier såsom öka antalet säljare eller öka storlek på existerande butik.