Använd den data du redan har för bättre styrning.
Öka graden av måluppfyllelse genom mer verksamhetsnära samarbete och förankring.
Ekonomisk styrning, där budget och prognos ingår, är för de flesta företag det enskilt viktigaste styrmedlet. Upplevelsen däremot bland de som arbetar i operationella funktioner är tyvärr att den ekonomiska styrningen ofta känns abstrakt och svår att koppla till daglig verksamhet. Eftersom processen i många fall är direkt kopplad till en kontobaserad modell i ekonomisystemet, främjas dessutom reaktivt beteende, inte proaktivt, då man i regel inte vet utfallet förrän i slutet av perioden.
Att i stället kommunicera och sätta mål i verksamhetstermer med hjälp av drivare som volymer, priser, beläggningsgrad, eller antal anställda, gör att man kan öka förankringen. Likaså måluppfyllnad genom att de som arbetar i verksamheten får mer greppbara mål att förhålla sig till. Genom att arbeta med drivare och mer verksamhetsnära modeller kan också varningssignaler tidigare upptäckas, och gör att anpassningar av verksamheten kan göras under perioden. Därutöver kan olika scenarier enklare simuleras.
Vid sidan finns andra perspektiv som kretsar kring verksamhetsstyrningen, som utöver det finansiella även tar hänsyn till kund, interna processer och innovation. Även här är det viktigt att ta fram mätbara och för verksamheten greppbara mått.
Nedan visas ett exempel på balanserat styrkort, med tillhörande indikatorer. För uppföljning behövs i detta exempel data från huvudbok, fakturering, och HR-system.
De olika typerna av drivare visas i översikten nedan, med användningsområden och exempel.